Ikea podjęła decyzję na temat wycofaniu ze sprzedaży plastikowych produktów jednorazowego użytku. Chodzi m. in. o słomki, jednorazowe kubki czy worki na śmieci. W 2020 roku nie kupimy ich już w sklepach necie, nie zobaczymy też przy restauracjach i kawiarniach. Firma zapowiedziała również, że w restauracjach pojawi się większą ilość dań wegetariańskich. Od sierpnia, także w polskiej Ikei, będzie można kupić np. wegetariańskie hot dogi.

Te decyzje to – jak zapewnia firma – element większej strategii, po ramach której Ikea potrzebuje ułatwić swoim klientom prowadzenie zdrowego i ekologicznego stylu istnienia oraz zmienić to, jak na przykład myślimy o odpadach.

Ikea kontra plastik

Plastik jednokrotnego użytku ma zniknąć odrzucić tylko ze sklepów, ale i restauracji, bistro i stołówek pracowniczych Ikei do odwiedzenia 2020 roku. Wówczas drugie zobowiązanie dotyczy Grupy Ikea, czyli największego franczyzobiorcy, który ma ponad 360 sklepów pod każdą szerokością geograficzną, w tymże 10 w Polsce.

Od 1 stycznia 2020 roku z półek sklepików Ikea znikną m. in. jednorazowe, plastikowe słomki, blaszane talerzy i kubków, worki na śmieci, worki do odwiedzenia zamrażarek, a także papierowe talerze i kubki powlekane tworzywem sztucznym.

W najbliższych latach sieć potrzebuje też zachęcać swoich klientów do korzystania z ciepła odnawialnej. W 2017 r. w ofercie sklepów po Polsce pojawiły się instalacje fotowoltaiczne dla gospodarstw pokojowych. Takich produktów będzie większą ilość.

Do 2020 roku kalendarzowego przy wszystkich sklepach Ikei w Polsce mają pojawić się też punkty ładowania pojazdów elektrycznych. W tym momencie stoją przy pięciu sklepach.

Wspomniana strategia Ikei to lista konkretnych działań, które firma zobowiązała się podjąć do odwiedzenia 2030 roku. To nie zaakceptować pierwszy taki dokument i nie pierwsze zobowiązanie. Poprzednią strategię Ikea opracowała po 2012 roku.

Oprócz wycofania plastikowych, jednorazowych towarów do 2030 roku przedsiębiorstwo:

  • Zobowiązuje się, iż wszystkie jej produkty pozostaną projektowane według zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Zamierza użyć wyłącznie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
  • Deklaruje, że w ofercie Ikea Food pojawi się więcej produktów roślinnych (w tym wspomniane wcześniej wegetariańskie hot dogi; Od jakiegoś czasu w Ikei wolno kupić też wegetariańskie klopsiki). Firma planuje też zredukować emisję gazów cieplarnianych jak i również zwiększyć efektywność energetyczną spośród własnej działalności, by przyczynić się do przeciwdziałania udoskonaleniom klimatu. Do 2025 r. chce rozszerzyć ofertę przystępnych cenowo instalacji fotowoltaicznych gwoli domu oraz innych rozwikłań w zakresie czystej ciepła (to zobowiązanie dotyczy 29 rynków).

Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Ikea Retail podkreśla, że w Polsce sieć ma już spore uzyskania związane z przeciwdziałaniem udoskonaleniom klimatu.

- Przy naszych sklepach osiągnęliśmy 100 proc. recyklingu odpadów kartonowych, a do 2025 r. chcemy odzyskiwać też wszelkie odpady drewniane i drewniane. W ubiegłym roku naszych 80 turbin wiatrowych Ikea w Polsce wygenerowało 456 GWh energii elektrycznej, co odpowiada zapotrzebowaniu 125 911 gospodarstw domowych. Dzięki inwestycjom w odnawialne pochodzenia energii Ikea w Naszym narodzie osiągnęła niezależność energetyczną obecnie w 2016 roku – mówi Dulko-Gaszyna.