Kobieta zajmuje się domem, a mężczyzna na jego zarabia. Ona karmi i sprząta, on dzierży pieniążki. Szczęśliwie z tak stereotypowym postrzeganiem płci mamy do odwiedzenia czynienia coraz rzadziej. Możliwy świat nie przypomina już bajki z czytanek z chwili półwiecza. Kobiety aktywnie pochłaniają się finansami – osobistymi, rodzinnymi, korporacyjnymi – i robią to w sposób oryginalny, często bardzo wydajny.

Kobiety są spośród Wenus, mężczyźni z Marsa – brzmi popularne komunikowanie. Ale pod względem biologicznym mózgi kobiet i facetów nie różnią się znacznie, zaś wszelkie różnice w zachowaniach wynikają ze społecznych uwarunkowań. Niezależnie od tego, która teoria nas w wyższym stopniu przekonuje, wszyscy zgodzimy się, że w niektórych sytuacjach kobiety i mężczyźni działają zupełnie inaczej. Różnice widać wyraźnie w raporcie Deutsche Bank „Portret zamożnego Naszego rodaka – Klienta Premium”.

Jak to wygląda w liczbach?

Według raportu kobiety stawiają na zachowania bezpieczniejsze i dające gwaran­cję ochrony kapitału, nie stronią od fachowej porady i przypuszczalnej pomocy. Z kolei domeną mężczyzn jest większa skłonność do podejmowania ryzyka, niosącego nie tylko zagrożenie popełnienia błędu, ale także jak i również większe korzyści ekonomiczne.

Różnice w wyborze metod pomnażania kapitału pomiędzy chłopami a kobietami są bezsporne w sytuacji najbardziej bezpiecznych form oszczędzania. 42 proc. pań odkłada nadwyżki finansowe na koncie oszczędnościowym, wśród mężczyzn zwolenników tego rozwiązania wydaje się mniej aż o kolejny pkt. proc. Podobnie przy przypadku lokat: wybiera je 31 proc. kobiet spośród tej grupy i wyłącznie co czwarty mężczyzna (25 proc. ). Zestawiając najczęściej wysyłane odpowiedzi badanych klientów wraz ze wskazaniami ogółu Polaków, możemy dostrzec duże podobieństwa po wyborze najpopularniejszych sposobów nagromadzania i pomnażania majątku. Różnice dotyczą jedynie częstotliwości poleceń.

Nieznacznie większy część kobiet (38 proc. ) w porównaniu do facetów (34 proc. ) traktuje priorytetowo dywersyfikację portfela. Z kolei mężczyźni czę­ściej preferowaliby inwestowanie regularnych miesięcznych nadwyżek w budżecie (22 proc. mężczyzn w porównaniu do 18 proc. kobiet).

Poduszka finansowa nie jest wyzwaniem dla zamożnych

Deutsche Bank zapytał również, w jaki sposób Polacy finansują większe promocje. Najczęściej skorzystają oni wraz z własnych oszczędności (zgodnie 35% proc. kobiet i mężczyzn), rzadziej z bieżących zasobów (odpowiednio 22 i 23 proc. ) czy pożyczki (odpowiednio 17 i 21 proc. ). Większość zamożnych klientów otrzymuje wysokie bieżące wynagrodzenie, które pozwala dywanom cieszyć się płynnością finansową, an odpowiedni dochód jak i również systematyczne podejście umożliwiają budowanie tzw. poduszki finansowej, to znaczy w miarę trwałego i jakiegoś zabezpieczenia finansowego. W tymże przypadku na okres mniej więcej pół roku. Mężczyźni znacznie częściej wskazywali na wyższe kwoty, które zagwarantowałyby wykładzinom poczucie bezpieczeństwa. Poduszka walutowa o wartości przekraczającej sumę 500 tys. pozwoliłaby odczuwać się pewnie 32% mężczyzn (i u 30% pań). Wśród kobiet największy odsetek pań – wynoszący 41% – zadowoliłby się wielkością do 100 tys. (u panów odpowiednio 30%).

Oszczędzanie w pakiecie

Raport Deutsche Bank uwzględnia także postępowanie do usług bankowych bogatych Polaków. Brak opłaty zbyt wydanie i korzystanie spośród karty płatniczej do konta jest ważną cechą dla 41 proc. osób spośród tej grupy. dwunastu proc. za atrakcyjne mniema konto, które posiada wbudowany mechanizm oszczędnościowy na zamiar zde­finiowany przez użytkownika. Deklaracje mężczyzn i kobiet nie odróżniają się od siebie znamiennie. Mężczyźni nieco częściej niźli kobiety wskazywali na oprocentowanie kredytu środków na rachunku (52 proc. mężczyzn, 46 proc. kobiet) oraz brak taryfy za wydanie i użytkowanie z karty debe­towej (43 proc. mężczyzn, 39 proc. kobiet). Następnie większy procent kobiet zwracał uwagę na wbudowany mechanizm oszczędzania w dowolny cel (15 proc. kobiet, 9 proc. mężczyzn), brak opłat za kierowanie rachunku (65 proc. kobiet i 56 proc. mężczyzn) oraz bezpłatne bankomaty w naszym kraju (odpowiednio 60 proc. jak i również 56 proc. ).

Jak podejmujemy decyzje?

Foto: Deutsche Bank Polska S. A.

Interesujący jest również sam proces decyzyjny. U mężczyzn jest typowym działa­niem „liniowym”, zorientowanym na szybkie osiągnięcie celu. Z kolei u kobiet jest on wielowątkowy, często tzw. „zawracający do punktu wyjścia” pod spodem wpływem nowych informacji – dotyczy to szczególnie zbierania informacji o możliwościach inwestycyjnych oraz porównania dostępnych rozwikłań. Kobiety częściej szukają psy­chologicznego potwierdzenia słuszności samego wybrania inwestycyjnego (tu zdia­gnozowano znaczącą rolę doradcy finansowego). – Z naszych doświadczeń ze współpracy z zamożnymi Nabywcami wynika, że mężczyźni częściej są skłonni akceptować ryzyko i odważniej podejmują wybory dotyczące inwestycji – powiada Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej Deutsche Bank – Kobiety wstępując w rolę inwestora, starają się znaleźć pewnego rodzaju kompromis, tak by po swoje finanse, które oddziałują na życie dzieci jak i również współmałżonka czy partnera, wkomponować podstawowy element bezpieczeństwa. Dopiero gdy faktycznie nabiorą powierzenia do instytucji finansowej, jej doradców i rozwiązań, które oferuje, przekonują się do odwiedzenia zakupu bardziej zaawansowanych wyrobów, takich jak np. zasoby finansowe inwestycyjne - tłumaczy.

Dodatkowo okazuje się, hdy kobiety w swoich typach finansowych są dużo w wyższym stopniu zachowawcze i potrzebują większą ilość wiadomości czasu, by przekonać się do nowych rozwiązań oraz silniej niż mężczyźni odczuwają potrzebę posiadania pogłębionej wiedzy odnośnie funkcjo­nowania produktów inwestycyjnych.

Tymczasem mężczyźni częściej są skłonni akceptować zagrożenie i odważniej podejmują postanowienia dotyczące inwestycji. Kobiety w pierwszym miejscu zwy­kle nakreślają bezpieczeństwo. Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej Deutsche Bank:

Kobiety wchodząc w funkcję inwestora, starają się znaleźć pewnego rodzaju kompromis, tak by w swoje pieniądze, które wpływają na życie dzieci i współmałżonka czy partnera, wkomponować podstawowy detal bezpieczeństwa.

Atrakcyjnym programem do inwestowania jest platforma db Navi. Pozwala ona w kilku prostych krokach dobrać fundusze do portfela zgodnie z wybranym wzorem inwestowania. Mniej doświadczeni wspólnicy mogą wybrać jeden wraz z pięciu modelowych stylów inwestowania zróżnicowanych pod względem zaryzykowania i horyzontu inwestycji: pewny, stabilny, zrównoważony, dynamiczny lub agresywny. Każdemu wraz z nich odpowiada określona, zdywersyfikowana struktura aktywów w podziale nan odpowiednie kategorie funduszy. Po wskazaniu wybranego wzoru, db Navi prezentuje wszystkie fundusze z oferty Deutsche Bank odpowiadające danemu stylowi inwestowania. Następnie użytkownik chodzi do samodzielnego konstruowania zdywersyfikowanego portfela inwestycyjnego. Kluczem dodatkowo są właściwe proporcje, co wpływa w znacznym stopniu na zwiększenia bezpieczeństwa lokaty jako całości i zredukowanie ryzyka strat w dłuższej perspektywie.

Wybór kapitałów i całościową ocenę ryzyka ułatwiają kryteria porównywania tego typu jak historyczne wyniki, pierwotnego powtarzalność, stopień ryzyka lub też rating (relacja profitu do ryzyka) nadawany przez niezależny zespół analityków Analiz Online. Db Navi automatycznie generuje przejrzyste wykresy, dzięki których można porównać do 5 funduszy. Po wprowadzeniu ostatecznego wyboru użytkownik oznacza, jaką kwotę chciałby zainwestować. Może także uwzględnić we własnym portfelu już posiadane zasoby finansowe.

- To przyrząd dedykowane jest tym inwestorom, którzy informacji i ofert szukają najchętniej w Sieci. Bardzo istotny jest tej walor edukacyjny, ponieważ db Navi objaśnia krok po kroku, jak zdefiniować swe preferencje w zakresie inwestycji i budować zdywersyfikowany portfel inwestycyjny. Informacje na temat poszczególnych funduszy, przejrzyste kryteria porównywania i prezentacja przy formie wykresów pomagają dokonać świadomego wyboru z propozycje kilkuset funduszy inwestycyjnych – mówi Monika Szlosek spośród Deutsche Bank.

To wszystko sprawia, że obiegowa opinia na temat podejścia kobiet do pieniędzy, jak tych, które są rozrzutne i ulegają emocjom w trakcie zakupów, wydaje się zniekształcona. Zamożne Polki bardzo konsekwentnie planują i kontrolują własne bieżące wydatki oraz znają jak oszczędzać.

Artykuł powstał we współpracy wraz z Deutsche Bank Polska

Tagi: inwestycje Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem punkt widzenia o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, ma możliwość uniknąć kary. Wystarczy aktywny żal

REKLAMY Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę na aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Myśl Banku i kilkunastu zatrudnionych. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie