• Paczki i listy spośród poślizgiem. Poczta Polska przeprasza
  • Inspektorzy chcą protestować. "Frustracja osiągnęła wysoki poziom"
  • Bankructwo świecącego pustkami lotniska. "Radom robi interes życia"
  • Autostrada A1 w odcinkach. Wybrano wykonawcę kolejnego fragmentu trasy
  • Autostradą z Gdańska do odwiedzenia granicy z Czechami. Jest umowa na kolejny brakujący odcinek A1

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad liczy, że dzięki początku przyszłego roku skończy się postępowanie, w jakim wybrany zostanie wykonawca nowego Krajowego Systemu Poboru Strat (KSPO) za przejazd drogami krajowymi - poinformował Krzysztof Kondraciuk, dyrektor GDDKiA.

- Mam nadzieje, że na początku przyszłego roku kalendarzowego uda się zakończyć działanie. (... ) Im przedtem rozstrzygniemy, tym operator, który wygra przetarg, będzie miał więcej czasu na zastosowanie - powiedział Kondraciuk zapytany, kiedy można się spodziewać wyboru wykonawcy KSPO.

Chcą zbudować tunel w sąsiedztwie Stonehenge. "To brutalna ingerencja"

Pobór opłat

Obecny operator elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL, spółka Kapsch Telematic Services, ma podpisaną umowę do dwa listopada przyszłego roku.

Kondraciuk powiedział, że dziś GDDKiA czeka na osąd Krajowej Izby Odwoławczej, na drugim już odwołaniu firmy obecnie zarządzającej systemem. a mianowicie Zakładamy, że może przy przyszłym tygodniu, a może jeszcze w tym tygodniu ten wyrok będzie - dodał szef GDDKiA.

Postępowanie dotyczące wyboru twórcy nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat realizowane jest po modelu II-etapowym, w nastroju dialogu konkurencyjnego. W głównym etapie mają zostać wyłonieni wykonawcy spełniający postawione poprzez zamawiającego warunki. Drugi ciąg postępowania prowadzony będzie po formie dialogu, gdzie zostaną zaproszeni wykonawcy, dopuszczeni w pierwszym etapie.

Po zakończeniu dialogu wykonawcom pozostanie przekazana ostateczna Specyfikacja Ważnych Warunków Zamówienia (SIWZ), razem z zaproszeniem do złożenia ofert.

Dialog trwa

Dyrektor GDDKiA przypomniał, iż zadaniem firmy, która zostanie wybrana w postępowaniu stanie się opracowanie nowego systemu, który to GDDKiA chce zmienić. a mianowicie Jaki to będzie program to okaże się na zakończeniu dialogu. Czekamy dzięki propozycje poszczególnych firm. Potem przedyskutujemy, czy będzie wówczas system tradycyjny, taki jak na przykład dotychczasowy, czy będzie wówczas system pozycjonujący samochody za pomocą GPS-u - rzekł Kondraciuk.

Polacy kupią więcej nowych samochodów. Historyczny wynik

- Samemu jestem za systemem, który to chyba będzie wymagał modyfikacje w przepisach prawa, tak aby objąć wszystkie kosztowny krajowe tym systemem. W tamtym miejscu gdzie nie będzie opłat, byłaby stawka zerowa. Rozszerzenie przy pomocy odpowiedniej aplikacji zakresu poboru opłat bytowałby bardzo łatwe - dodał.

Nowy system

Kondraciuk przyznał, że GDDKiA zostanie zmierzać tego, aby nowy system udało się skoordynować z systemami koncesjonariuszy, jak na przykład Gdańsk Transport Company, Highway Wielkopolska, czy Stalexport. Rozchodzi o to, aby kierujący nie musiał zastanawiać się, czy płaci za przejazd daną trasą, czy odrzucić, a jego obciążenie, podział środków pomiędzy poszczególnych zarządców odbywał się automatycznie.

ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący dzięki wybranych odcinkach polskich szos od lipca 2011 r. Obowiązuje każdego kierowcę poruszającego się po drogach płatnych pojazdem samochodowym lub grupą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3, pięć tony oraz autobusem, abstrahując od dopuszczalnej masy całkowitej.