Rada Nadzorcza PKP Cargo powierzyła pełnienie przymusów prezesa zarządu PKP Obciążenie do 18 marca 2016 r. Maciejowi Andrzejowi Libiszewskiemu - poinformowała w piątek spółka w komunikacie. Po poniedziałek z funkcji prezesa PKP Cargo zrezygnował Adam Purwin.

Maciej Andrzej Libiszewski jest z wykształcenia prawnikiem. Ukończył Wydział Uprawnienia i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, a następnie Polsko-Niemieckie Studium Finansów, Zarządzania i Marketingu.

Z doświadczeniem

Nie będzie strajku w PKP Cargo. Związkowcy porozumieli się z zarządem spółki

Jak wskazała w komunikacie spółka, ma on doświadczenie w pracy na wysokich stanowiskach zarządczych z potwierdzoną zdolnością do odwiedzenia prowadzenia zespołów interdyscyplinarnych jak i również złożonych projektów. "Doświadczony negocjator, wielokrotnie kończący spory wraz z stroną społeczną zawarciem porozumienia. Autor programów restrukturyzacyjnych i optymalizacyjnych związanych z finansowymi elementami funkcjonowania spółek upoważnienia handlowego" - podkreślono.

Libiszewski prowadził działalność gospodarczą, później pracował w firmach powiązanych z transportem. Był wielokrotnym członkiem rad nadzorczych a także zarządów państwowych, samorządowych jak i również prywatnych spółek kapitałowych, przy tym członkiem rady nadzorczej i członkiem zarządu PKP Cargo w latach 2005-2008. W latach 2001-2015 związany zawodowo z sektorem przewozu.

Prezes rezygnuje

W poniedziałek z funkcji prezesa zarządu PKP Cargo zrezygnował Adam Purwin, który wygrał 6 lutego 2014 r. konkurs na to nastawienie. Wcześniej - od 02 2013 r. - pełnił funkcję członka zarządu ds. finansowych PKP Cargo jak i również odpowiadał za przygotowanie debiutu giełdowego spółki. Cytowany po komunikacie wysłanym do informacji telewizyjnej Purwin zaznaczył: "Przez niedaleko trzy lata budowaliśmy międzynarodową pozycję PKP Cargo. Bezprecedensowy sukces debiutu giełdowego, ekspansja zagraniczna, skuteczna restrukturyzacja i ogromne inwestycje to fundamenty dalszego rozwoju drugiego największego przewoźnika w UE".

Fala rezygnacji w kolei. Minister zaskoczony

Według Purwina "przyjęta właśnie strategia Cargo'20 pozwoli na trwałą zmianę logistycznej mapy Świata z korzyścią dla podwładnych, klientów, akcjonariuszy i pozycji polskiej logistyki w regionie".

Zmiany w grupie

W czwartek Rada Nadzorcza PKP Cargo, w której zasiadali: Jakub Karnowski, Piotr Ciżkowicz, Jarosław Bator, Jacek Leonkiewicz, Konrad Anuszkiewicz i Sławomir Baniak złożyła rezygnację wraz ze skutkiem natychmiastowym. Jako przyczynę rezygnacji poszczególni członkowie Rady Nadzorczej wskazali "ważne powody, w szczególności osobiste".

Dzień później - po piątek - powołani pozostali nowi członkowie rady nadzorczej PKP Cargo. W do niej składzie znaleźli się metrów. in. Andrzej Wach jak i również Czesław Warsewicz, Mirosław Pawłowski, Maciej Andrzej Libiszewski, Małgorzata Kryszkiewicz i Jerzy Kleniewski.

PKP Cargo wydaje się największym towarowym przewoźnikiem pociągowym w Polsce i drugim w UE. 30 października 2013 r. zadebiutowała w Giełdzie Papierów Wartościowych na warszawskim rynku. Spółka obecnie wchodzi po skład indeksu mWIG40. Do niej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP SA. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4, 257 mld złotych przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln t ładunków.

Grupa ma 48 tys. węglarek, 3 tys. platform intermodalnych, 15 tys. pozostałych wagonów innego rodzaju, 1, 3 tys. lokomotyw elektrycznych i drugie tak wiele lokomotyw spalinowych. Zatrudnia 22, 6 tys. osób.