• Duży ruch przy autosalonach. Te marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Jest propozycja ministerstwa
  • GDDKiA zrywa umowy z Włochami. Dysponowali budować fragmenty A1 i S3
  • Surowe kary za cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Trójmiasta do odwiedzenia granicy z Czechami po pięć godzin. Jest umowa na ostatni odcinek A1

- W 2023 roku kierowcy z południa Polski, którzy zechcą pomknąć na Słowację przez Żywiec, skorzystają już z dobrodziejstwa drogi S1 - zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ekspresowa S1 posiada połączyć autostradę A1 i port lotniczy w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu i dalej z tamtejszą autostradą D3.

Minister spotkał się w niedzielę z mieszkańcami Skoczowa w województwie śląskim. Przypomniał, że aktualnie utrzymuje przetarg, który ma wyłonić wykonawcę tzw. obejścia Węgierskiej Górki. To jedna spośród czterech powstających części S1. - Trwa postępowanie przetargowe. Nie komentuję go spośród wiadomych przyczyn. Mam nadzieję, że podpiszemy umowę zgodnie z założeniami i używane przez nas oczekiwania, wręcz marzenia (…) zostaną zrealizowane i skrystalizują się w założonych terminach - powiedział.

Minister dodał, że budowa "obejścia" i całej S1 jest "marzeniem wszystkich, którzy pragną bezpiecznie i bezkolizyjnie przejechać na Słowację".

Wybór oferty

Ważna inwestycja dzięki autostradzie A4 do realizacji. Są dodatkowe środki

Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Szos Krajowych i Autostrad podał, że w czwartek rospostarte zostały oferty w przetargu na wykonanie "obejścia Węgierskiej Górki". Wpłynęło ich siedem. Rozpiętość cenowa jest zróżnicowana: od 1, 18 mld zł do 1, 79 mld zł. Dyrekcja zamierza przeznaczyć na ten cel 1, 31 mld zł. Pieniądze będą pochodziły spośród Krajowego Funduszu Drogowego i z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

"Przewidujemy, że wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi po trzecim kwartale 2018 r., a podpisanie umowy z wykonawcą w styczniu 2019 r. Wykonawca będzie realizował zadanie w formule > > Projektuj i Buduj < <, co jest równoznaczne z ustanowieniem, hdy w pierwszej kolejności opracowana zostanie dokumentacja projektowa wykonawcza wraz z wszelkimi niezbędnymi dokumentami umożliwiającymi wejście w drugi etap, jakim będzie budowa 8, 5-km odcinka kosztowny S1" - podała przy komunikacie Dyrekcja.

"W 2023 r. z Bielska-Białej na Słowację będzie wolno dojechać w niespełna trzydzieści minut" - podała GDDKiA.

Ostatni fragment ekspresówki

Obecnie długość odcinka S1 od czasu Bielska-Białej do Zwardonia wynosi 45, 1 km. "Obejście Węgierskiej Górki" to kolejny brakujący fragment tej frakcji ekspresówki. Połączy on istniejące już drogi: Bielsko-Biała - Przybędza z częścią od Milówki do granicy wraz z Słowacją w Zwardoniu. Docelowo cały ten fragment stanie się miał długość 53, 17 km.

Zrealizowany zostanie około 40 kilometrów ekspresówki. Znamy termin przetargu

Cała inwestycja związana z S1 składa się z czterech zadań. Oprócz "obejścia Węgierskiej Górki", to przede każdemu budowa nowej niemal 40-km drogi od węzła Kosztowy II w Mysłowicach służące do węzła Suchy Potok przy Bielsku-Białej. Dyrektor katowickiego wydziału GDDKiA Michał Mendrok rzekł, że to zadanie zostanie zrealizowane do wakacji po 2023 roku. Aktualnie obstaje opracowanie koncepcji programowej na rzecz tego fragmentu S1. Film dokumentalny ma być gotowy pod spodem koniec br. W lutym 2019 roku planowany wydaje się przetarg. Wykonawca będzie realizował zadanie w formule "Projektuj i Buduj". Prace po terenie mogłyby ruszyć przy maju 2021 roku.

Do ukończenia całej "ekspresówki niezbędna jest także pozostała jezdnia w wysuniętym najdalej na północ odcinku S1 - z lotniska Pyrzowice do Podwarpia. Jego zrealizowanie ma nastąpić do września 2021 roku. Planowana jest też przebudowa do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej. Dzierży to potrwać do czerwca 2022 roku.

Koszt całości inwestycji dyrektor Michał Mendrok określił na 5 mld zł.

S1 w województwach śląskim i małopolskim standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.