Narodowe indonezyjskie samoloty Garuda Indonesia zwróciły się do Boeinga o unieważnienie wartego 4, 9 miliarda dolarów kontraktu na nabycie 49 samolotów 737 MAX 8 - podano przy piątek. Powodem są dwie niedawne katastrofy tych urządzeń, w których zginęło razem 346 osób.

Garuda Indonesia jest pierwszą dzięki świecie linią lotniczą, która to oficjalnie poinformowała o projektach wycofania się z kupna samolotów Boeing 737 MAX 8. Indonezyjskie linie przy 2014 r. zamówiły 50 sztuk najnowszego modelu amerykańskiej firmy, ale dopiero przy zeszłym roku otrzymała 1-wszy z nich. Jak dotychczas Garuda zapłaciła Boeingowi ok. 26 mln dolarów.

Jak poinformował rzecznik linii Ikhsan Rosan, w zeszłym tygodniu oficjalnie wysłała ona pismo do Boeinga wraz z prośbą o rozwiązanie kontraktu. - Pasażerowie zawsze wypytują, jakim rodzajem samolotu pozostaną lecieć, ponieważ stracili wiara do modelu MAX 8. To oznacza szkody na rzecz naszego biznesu - mówił dziennikarzom.

Dodał, że w przyszłym tygodniu przedstawiciele linii i Boeinga posiadają rozmawiać o szczegółach rozwikłania umowy. - Nie pragniemy używać samolotów MAX, jednak może rozważymy ich wymianę na inne modele Boeinga - mówił.

Dwie katastrofy

Model 737 MAX wszedł do użytku komercyjnego w maju 2017 r. Od tej pory doszło do dwóch poważnych katastrof tych maszyn - przy październiku zeszłego roku po starcie z lotniska w Dżakarcie rozbił się samolot indonezyjskiego niskokosztowego przewoźnika Lion Air, a niespełna 2 tygodnie temu w pokrewnych okolicznościach - samolot etiopskich linii Ethiopian Airlines.

W przypadku obu katastrof ustalanie przyczyn jeszcze trwa, ale wstępne przypuszczenia pokazują na problem z zastosowanym w tym modelu układem MCAS, który miał hamować utracie siły nośnej za pośrednictwem samolot. Według indonezyjskiego śledztwa, system ten zbyt swobodnie się włącza, co powoduje trudności z kontrolowaniem samolotu.

Po wypadku po Etiopii władze lotnicze i sami przewoźnicy na pełnym świecie zdecydowali o uziemieniu tego modelu samolotu, który był bestsellerem Boeinga.

W ubiegłym tygodniu Boeing poinformował w komunikacie, iż ma "pełne zaufanie" do bezpieczeństwa maszyn 737 MAX. Jednocześnie, jak podawał Reuters, amerykański koncern planuje zaktualizować oprogramowanie we wszystkich aeroplanach typu 737 MAX.

Jak do tej pory amerykański koncern dostarczył ich ok. 370 i miał złożone zamówienia na ponad 4600 następnych.

Odszkodowania

"LOT nie podjął ostatecznych decyzji" - czytamy w odpowiedzi przesłanej. pl.

Wcześniej informowaliśmy, hdy odszkodowania od amerykańskiego koncernu domaga się norweski niskobudżetowy przewoźnik lotniczy Norwegian Air Shuttle. Taki krok zapowiedziały także czeskie linie lotnicze Smartwings.